Contoh Karangan Kelemahan Perkhidmatan Pengangkutan Awam dan Cadangan untuk Mengatasinya [Laporan]
Laporan
tentang Kelemahan Perkhidmatan Pengangkutan Awam dan Cadangan untuk
Mengatasinya
1.0 Pendahuluan
Pengangkutan
awam penting dalam kehidupan manusia. Perkhidmatan awam yang baik membolehkan
pengguna bergerak dari satu tempat ke satu tempat lain dengan mudah dan selesa.
Di negara ini, terdapat beberapa jenis pengangkutan awam. Antara perkhidmatan pengangkutan awam
yang popular ialah perkhidmatan bas dan teksi. Sehingga kini perkhidmatan pengangkutan awam
di Malaysia dikatakan belum memuaskan hati pengguna. Baru-baru ini, saya
sebagai Setiausaha Persatuan Keselamatan Sosial Daerah Pekan diminta untuk menjalankan
satu kajian tentang kelemahan tersebut dan seterusnya mengemukakan cadangan
untuk mengatasinya. Yang berikut ialah laporan hasil kajian tersebut.
2.0
Senarai Ahli Jawatankuasa
Pengerusi: Ahmad bin Ali
Setiausaha: Muhammad bin Daimin
Bendahari: Simon Tan
Ahli jawatankuasa:
1) Saleha binti Abu
2) Razali bin Darus
Pengerusi: Ahmad bin Ali
Setiausaha: Muhammad bin Daimin
Bendahari: Simon Tan
Ahli jawatankuasa:
1) Saleha binti Abu
2) Razali bin Darus
3.0 Kelemahan Perkhidmatan Pengangkutan
Awam
3.1 Keadaan Fizikal Kenderaan Awam Tidak Sempurna
Keadaan
fizikal sesetengah kenderaan awam, khususnya bas dan teksi didapati kurang
sempurna. Sesetengah kenderaan tersebut tidak terurus dan tidak diselenggara
dengan baik. Kusyen beberapa buah bas pula didapati carik dan sesetengahnya
tertulis dengan pelbagai tulisan yang berunsur lucah. Kebersihan kebanyakan kenderaan tidak dijaga
dengan baik. Sistem pendingin hawa yang digunakan pula kadangkala tidak
berfungsi. Keadaan ini menyebabkan pengguna berasa tidak selesa menggunakan
pengangkutan awam.
Kajian
juga mendapati bahawa kebanyakan pengguna perkhidmatan awam yang ditemui menyuarakan
rasa tidak puas hati mereka tentang kadar tambang yang dikenakan. Kebanyakan
pengguna bersetuju bahawa kadar tambang tidak sepadan dengan kualiti
perkhidmatan. Menurut pengguna, sesetengah pemandu teksi tidak menggunakan
meter yang dipasang dengan alasan alat tersebut rosak. Segelintir kakitangan bas pula didapati kurang sopan apabila berurusan dengan penumpang.
Walaupun perkara ini tidak disenangi, namun pengguna terpaksa menggunakan
perkhidmatan awam kerana tiada pilihan lain.
4.0 Cadangan untuk Mengatasinya
4.1 Memperketat Penguatkuasaan
Undang-undang tentang Usia Kenderaan Awam
Jabatan
Pengangkutan Jalan hendaklah memperketat penguatkuasaan undang-undang tentang
usia kenderaan awam di jalan raya. Kenderaan yang terlalu lama misalnya, yang
melebihi usia 20 tahun haruslah ditamatkan permitnya. Pengusahanya boleh
diberikan bantuan kewangan untuk menggantikannya dengan kenderaan yang baharu.
Bantuan yang sama hendaklah diberikan kepada pemilik kenderaan awam yang
kenderaan awamnya didapati kurang elok. Selain menjaga keselamatan pengguna, langkah ini penting untuk memberikan
keselesaan kepada pengguna perkhidmatan tersebut.
4.2 Menambahkan Pengeluaran Permit
Kenderaan Awam
Bagi
mengatasi masalah kekurangan kenderaan awam, pihak kerajaan seharusnya menambahkan pengeluaran permit kenderaan awam
di negara ini. Hal ini bertujuan untuk membolehkan lebih banyak kenderaan awam
beroperasi. Langkah ini penting untuk mengelakkan orang ramai berebut-rebut
untuk menaiki kenderaan, terutamanya ketika menjelang musim perayaan.
Pertambahan pemilik kenderaan awam juga penting untuk mewujudkan persaingan
yang sihat dalam kalangan pengusaha. Impaknya, pengguna dapat membuat pilihan
dan masalah kekurangan kenderaan dapat dikurangkan.
5.0 Penutup
Kajian
ini telah mengenal pasti beberapa kelemahan perkhidmatan pengangkutan awam di
negara ini. Selain kekurangan jumlah kenderaan awam, sikap pengusaha yang
terlalu mementingkan keuntungan
memungkinkan kenderaan awam tidak terjaga. Kelemahan tersebut dapat diatasi
sekiranya pengusaha kenderaan awam memahami bahawa mereka sebenarnya turut
melaksanakan tanggungjawab sosial. Sekiranya syarikat kenderaan awam di negara
ini dapat menyediakan perkhidmatan yang
lebih berkualiti, orang ramai juga akan berasa selesa menggunakan perkhidmatan
awam yang disediakan.
Contoh lain:
0 Ulasan