Ad Code

Responsive Advertisement

Punca dan Usaha untuk Menangani Keracunan Makanan dalam kalangan Murid Sekolah

Contoh Karangan Punca dan Usaha untuk Menangani Keracunan Makanan dalam kalangan Murid Sekolah


Sejak kebelakangan ini, kes keracunan makanan kerap berlaku di sekolah-sekolah. Isu ini bukanlah isi baharu kerana sebelum ini kes yang sama juga telah sering dilaporkan. Oleh itu, sebagai manusia yang dijadikan sebagai khalifah oleh Allah di dunia ini, kita perlu prihatin dengan kes keracunan makanan yang hangat dibincangkan ini. Malangnya, masyarakat kita kurang faham akan masalah ini sehinggakan pelbagai usaha untuk membendungnya masih kurang berhasil. Persoalannya di sini, apakah punca-punca yang menyebabkan belakunya masalah ini? Oleh itu, pelbagai pihak harus bekerjasama memikirkan punca-punca dan usaha-usaha untuk menangani kes keracunan makanan ini.          

Kes keracunan makanan yang sering berlaku di kebanyakan sekolah pada hari ini disebabkan oleh pelbagai punca. Antaranya ialah kaedah penyediaan dan penyimpanan makanan yang tidak bersih. Pihak pengusaha kantin tidak memastikan bahan-bahan mentah yang hendak dimasak, dicuci sebersih-bersihnya terlebih dahulu. Akibatnya, sayur-sayuran yang dimasak masih lagi mengandungi sisa-sisa racun perosak, manakala bahan-bahan seperti ikan, daging dan ayam pula dicemari oleh bakteria yang berbahaya. Tempat penyediaan makanan yang tidak bersih seperti tempat memasak yang kotor dan udara yang tercemar oleh habuk juga boleh menyebabkan keracunan makanan. Selain itu, minuman dalam tin atau kotak yang mudah basi juga menjadi penyebab berlakunya permasalahan ini jika minuman ini dibiarkan terdedah tanpa disimpan di tempat yang sewajarnya. Pendek kata, penyediaan makanan secara tidak bersih akan menyebabkan kes keracunan makanan berlaku.

Di samping itu, keadaan persekitaran kantin yang kotor menjadi punca kepada keracunan makanan. Lantai kantin tidak pernah dibasuh dan terlalu kotor, terutamanya di bahagian tempat memasak. Meja makan tidak pernah dilap dan masih terdapat tumpahan makanan yang melekat di atas meja. Makanan yang disediakan pula jarang sekali ditutup atau disimpan di tempat yang lebih sesuai dan bersih. Kawasan longkang dan persekitaran kantin yang kotor pula menjadi tempat pembiakan serangga pembawa penyakit seperti lalat, lipas, dan tikus. Tanpa diketahui oleh sesiapa, serangga dan haiwan pembawa penyakit ini kemudian akan mensasarkan bahan mentah yang belum dimasak, malah makanan yang telah disediakan sebagai makanan. Sikap pengusaha kantin yang lalai dan tidak mementingkan kebersihan ini akan menyebabkan kes keracunan makanan dalam kalangan pelajar sekolah semakin meningkat.         

Keracunan makanan di sekolah amat berbahaya dan boleh membawa maut kepada murid-murid. Oleh itu, pelbagai usaha perlu diambil untuk menangani masalah ini. Pengusaha-pengusaha kantin perlu mematuhi syarat-syarat penyediaan makanan yang telah ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia. Kementerian Kesihatan Malaysia telah memberikan arahan supaya semua penjual makanan memakai apron dan menggunakan peralatan yang bersih untuk menyediakan makanan, tetapi arahan ini sering diabaikan oleh pengusaha dan pekerja di kantin sekolah. Pengusaha-pengusaha kantin harus memastikan makanan dan minuman disimpan dalam keadaan yang bersih. Mereka harus menutup makanan agar tidak terdedah kepada habuk dan lalat. Selain itu, pihak kantin harus memastikan dan menjaga kebersihan kantin. Pihak kantin perlu sentiasa membersihkan kawasan kantin, terutamanya di bahagian tempat memasak. Tindakan yang tegas tanpa kompromi harus dikenakan kepada pengusaha-pengusaha kantin yang ingkar kepada arahan tersebut.

Selain itu, murid-murid juga disarankan agar mengutamakan kebersihan diri semasa makan di kantin. Murid-murid sepatutnya mencuci tangan terlebih sebelum makan supaya makanan yang dimakan tidak tercemar. Pihak sekolah juga boleh mengalakkan pelajar menjaga kebersihan diri melalui kempen atau ceramah tentang kepentingan kesihatan diri. Melalui kempen dan ceramah ini, pelajar boleh dididik tentang cara pemakanan yang bersih. Mereka juga dapat dididik untuk memilih makanan yang bersih serta berkhasiat demi kesihatan diri. Hal ini bukan sahaja dapat mengelakkan kes keracunan makanan, malah dapat memupuk generasi muda tentang kepentingan menjaga kebersihan pemakanan yang berkhasiat.

Selanjutnya, pihak sekolah hendaklah memastikan kawasan sekolah terutamanya kantin sentiasa bersih dan bebas daripada pencemaran, di samping memastikan pengusaha kantin mengutamakan mengikut pertauran pada setiap masa. Pihak sekolah perlu mengarahkan pengusaha kantin membersihkan kawasan persekitaran kantin sekiranya kotor. Meja, kerusi dan peralatan yang lain yang digunakan oleh pelajar untuk makan juga mestilah bersih. Kualiti makanan yang disediakan kepada murid juga perlulah dipantau selalu oleh pihak sekolah agar tiada makanan yang basi atau tercemar dijual kepada murid. Pihak sekolah harus memastikan pelajar-pelajar juga mempunyai tanggungjawab agar tidak membuang sisa-sisa makanan di merata-rata kawasan sekolah terutamanya kantin.

Kesimpulannya, keracunan makanan yang berlaku di sekolah hendaklah dipandang serius oleh pelbagai pihak. Hal ini demikian kerana kantin sekolah merupakan tempat yang menjual makanan kepada murid sekolah dan murid pula tiada pilihan lain untuk mendapatkan makanan. Kesihatan murid yang datang bersekolah untuk menimba ilmu wajib dijaga. Maka, sewajarnya kantin sekolah dipersalah apabila berlakunya kes keracunan makanan. Pihak sekolah pula perlu memantau kantin sekolah dari semasa ke semasa agar kes keracunan makanan tidak berulang lagi. Janganlah apabila sudah berlaku barulah hendak beringat peribahasa “sudah terantuk baru tengadah”.


Contoh lain : Punca Punca Keracunan Makanan

Catat Ulasan

0 Ulasan